Cenderung Kepada Kemiskinan

Ramai yang dibelenggu kemiskinan tidak sedar kenapa mereka tidak berjaya membebaskan diri daripada kemiskinan. Selalunya pelbagai alasan yang yang diberikan bagi menutup kelemahan diri sendiri ataupun menyalahkan takdir padahal kekayaan berada disekeliling mereka.


Kelemahan utama adalah mereka cenderung kepada kegagalan dan kemiskinan. Setiap hari , mereka memikirkan hal-hal kesusahan, kegagalan dan kemiskinan. Mereka bergaul dan hanya berkawan dengan orang yang gagal. Mereka hanya hanya mendengar cakap-cakap orang yang sama kedudukan kewangan dengan mereka. Apabila anda dekat dengan orang yang gagal, anda berfikir seperti mereka. Mereka meletakkan halangan dalam diri dengan memprogramkan minda mereka dengan gambaran dan bayangan kesusahan . Ia ibarat doa yang merealisasikan ketakutan yang terdapat dalam dunia minda mereka.

Apabila anda perhatikan golongan yang gagal, mereka sentiasa memberi ataupun mencipta cerita-cerita yang salah dan memburukkan orang yang berjaya mendapatkan kekayaan. Bagaimana mereka boleh mendapatkan kekayaan sekiranya tertanam rasa benci dengan kekayaan yang diperoleh oleh orang lain? Ia ibarat racun yang membunuh diri mereka. Kenapa perlu takut menggambarkan diri anda dengan kekayaan??????